Писменност
Допреди десетина години познанията ни за хетския народ и за неговата
писмена култура произтичаха изцяло от находките в библиотеките, открити сред
останките на столицата. Под писмена култура следва да схващаме официалните
текстове , писани в административните канцеларии и религиозните предписания.
Хетите не правят разлика между архив и библиотека: плочките с историческо,
религиозно или администативно съдържание са подредени една до друга. Не
съществуват и книжовници в съвременния смисъл на тази дума, тъй като по-скоро
те са писари, уважавани от хетските царе и заемали високо място в обществената
йерархия.
Ако се вгледаме в Каталог на хетските текстове, ще установим, че освен
преводите на месопотамски произведения, в тях са включени и голям брой
религиозни текстове., както и текстове с утилитарна насоченност: инструкции,
договори, протоколи , хипологични трактати, укази и пр. Те ни предоставят
възможност по-добре да опознаем структурата на хетското общество, неговото
функциониране и институции. Според Е.Ларош именно тези текстове са
най-показателни за онова, което в действителност са били хетите:
„ Тези хора са били блестящи в изразяването на конкретността, в
прагматичните дисциплини:история,право, администация, практически морал,
тяхното литературно наследство е това на селянина- воин. Техните писания ни
напомнят за онова, което преди откриването на еленистическата мисъл
представлява латинизмът, съставен преди всичко от епитафии, укази, закони и
ритуали или магически формули. ”
По отношение на историята хетите се отличават от съседните им египтяни
и месопотамските народи: египетският фараон може само да побеждава, а царят на
Асирия е свръхчовек. Вече имахме повод да отбележим умерения характер на
хетските текстове в тази област, както и да дадем примери на хетската
„хуманност”.
Все пак концепцията на хетите за историята е твърде далечна от нашата и
хетската историография поставя някои проблеми, които тук само ще отбележим. Тъй
като от една страна изворите представляват „официални” документи, а от друга
страна те са единствения ни достъп до хетската действителност, пред нас се
поставя въпросът за тяхната автентичност, свързан с цензурата, преиначаването
на събитията и избора между тях.
Паметници
Онези, които познават паметниците от Гърция и Рим, вероятно биха
останали разочаровани от останките на хетската цивилизация. Все пак дори и те
едва ли ще останат безчувствени към впчеатлението за могъщество, излъчващо се
от архитектурните находки. Приземните
зидове на укрепленията, дворците и храмовете са построени с техниката на
циклопския градеж. Между впрочем така е и в столицата Хатушаш, особено що се
отнася до масивните й фортификационни системи, които някои смятат за
най-мащабното дело на хетските строители и най-яркото свидетелство за способностите
им да използват даденостите на терена. В действителност столицата може да се
разглежда като типичен пример на планински град: тя е разположена върху
изключително труден и неравен терен, набразден от скални прорези, вдлъбнатини и
стръмни склонове.
Градът съществува още по времето на асирийските фактории, като
асирийските търговци създават свой karum в него. През епохата на Старохетското царство
Хатушил първи изоставя Кушара и превръща Хатушаш в столица на своята държава.
По това време обаче градът все още е твърде скромен по размери. Той нараства в
началото на имперската епоха. От времето на Хатушил трети и Хатушаш започва
мащабно строителство на храмове и култови сгради, градът бързо удвоява своите
размери и се превръща в столица с внушителен облик. През 8 век пр. Хр.
Крепостните й стени са с дължина около 5 км и са свързани с предните
укрепителни съоръжения ( датиращи от времето на Старото царство ), обхващайки
зоната от долния град на север до горния град на юг. Долният град, където се
издига храм 1 , е разположен върху скалист терени в него се намира дворецът,
който е не само царска резиденция, но така също политически и икономически
център на държавата. По онова време крепостните стени на Хатушаш са снабдени с
кули и най-малко пет широчки порти, между които Портата с лъдовете, Царската
порта и Портата със сфинкса. До
последната е била оставена потерна, даваща възможност за достъп извън града. От
друга страна в съответствие с анатолийските разбирания за градоустройство ,
тези стени изолират царския двор от града и населението му.
Сложността на терена обяснява и някои особености в архитектурата на
града: от две страни крепостните стени следват ръба на скалните прорези, при
което обсадата им на практика е невъзможна, от третата страна е положен огромен
земен насип, над който се издига изградената от дялан камък крепостна стена с
остра засечка на върха. Така доближаването й става твърде рисковано, тъй като
врагът е принуден да излезе на открито и да се изложи под ударите на
защитниците. На някои места скалите са взидани в стената. Именно трудният
обяснява и липсата на компактни квартали, тъй като налага строежа на изолирани
и пръснати тук-там жилища, издигащи се върху оформени за целта тераси.
Частните жилища притежават същия план, както и монументалните
постройки. Както вече споменахме във връзка с храмовете, стаите са разположени
около двор с форма на квадрат. К.Бител отбеляза, че :
„ обединяващта функция на двора и ролята му на архитектоничен център са
подчертани от портиците, които в повечето случай го ограждат от две или три
страни, било то като елементи от заобикалящите го постройки, или като придатък
към самия него „ .
Именно по този план през 14 век пр. Хр. Е издигнат новият царски дворец.
Построен е основно от изсушени на слънце тухли, стъпващи върху каменна основа.
Дървото също се използва в строежа, за да му придаде здравина, като в леглата
меежду тухлите хоризонтално се взиждат греди или пък се използва за носещи
колони.
Някои постройки притежават и втори етаж, обикновено от леки материали (
дърво или гипс ). Подъд е застлан с керамични или дървени плочи.
От началото на разкопките през 1906 г. досеха находките непрестанно обoгатяват знанията ни за хетската цивилизация. Сред
неотдавнашните открития ще отбележим двата архитектурни комплекса в Хатушаш:
група светилища от времето на Тудхалия 4, наречена „квартала на светилищата”, в
която бяха намерени печати и плочки, както и комплекса между квартала на
светилищата и царския дворец, сред чиито останки излязоха голям брой епиграфски
документи, изписани с клинопис и йероглифно писмо.
Изкуството
Традиционните представи за хетското изкуство не са особено
благоприятни: то е характеризирано с липса на фантазия и изящност, скулптурата
е тромава и недодялана. По традиция артистичната непълноценност на хетите се
отдава на позитивния им дух, качествата им на воини и слабата им нагласа към
абсрактното и естетическото. Само няколко релефа излизат извън рамките на тази
неласката оценка. Сред тях са фигурите от Царската порта, лъковете от западната
порта, сфинксовете от южната порта и релефите от светилището край Язълъ-Кая.
Достатъчно е обаче да разгледаме Музея на анатолийските цивилицации в
Анкара, където са изложени археологическите находки от палеолите до отоманската
епоха, за да си дадем сметка за артистичното богатство на хетската култура.
Музеят, създаден по инициатива на Ататюрк, е разположен в горната част на
Анкара и е поместен в две гради от 15 век. Реставрацията им , започнала 1938
г., ги превръща в музей с експозиционни зали, лабораторий, хранилища и
административни офиси.
Освен скулктурата и стенните релефи от прахетската епоха, в музея могат
да се видят съдове, оръжия, керамика и накити. От края на четвъртото хилядолетие металургията по тези места силно се развива,
за което свидетелстват даровете, открити в някои гробници, най-вече от Алача
Хьоюк. Бронзът дава възможност да се произвеждат оръжия, съдове, накити и други
декоративни изделия. Анатолийците обаче използват и чиста мед, злато, сребро и
електрон ( сплав от злато и сребро).
Епохата на асирийските фактории е характерна със синтеза между
традициите на предходните векове и новите форми.Благодарение на търговската си
дейност , асирийците създават тесни контакти с източната месопотамска
цивилизация и Сирия, които оставят следи в изкуството. За това
свидетелстват множеството печати ,
статуетки, оловни изображение на домашни божества, ритуални съдове с животински
форми.
Хетското изкуство по време на империята сътворява произведения, които
специалистите определят като чисто хетски. Това изкуство изцяло е предназначено
за храмовете или царския двор : статуетките и релефитеот злато, слонова кост,
бронз и камък представляват религиозни сцени. При керамиката се забелязва
обедняване, както по отношение на формите, така и на техниките. Единственото
култовите съдове съхраняват някаква изящност.
Една от характерните чети на новохетското изкуство, която може да се
наблюдава в находките от териториите на дребните владения по онова време, е
симбиозата между архитектурата и скулптурата: вратите на крепостните стени и
фасадите на дворците са украсени с така наречените ортостати (барелефни плочки,
с които се облицовани стените). В някои случаи се наблюдава тясна връзка между
изображениеята на надписите, най-вече поради използването на лувитски йероглифи
върху някои релефи. Тук надписите , съпътстващи релефите, не се ограничават
както преди до няколко знака, а се превръщатв същински текстове.
Няма коментари:
Публикуване на коментар